Redirecționează

Despre Autism

Autismul infantil, alaturi de sindromul Asperger si autismul atipic, face parte din Tulburarile pervazive de dezvoltare, denumire ce va fi probabil inlocuita cu cea de Tulburari de spectru autist (TSA).

Toate aceste tulburari au in comun deficitul de comunicare, interactiunea sociala deficitara, imaginatia saraca sau absenta, stereotipiile motorii si verbale.
Prevalenta variaza intre 4,5 si 13 la 10000 copii iar incidenta este de 1 la 166 copii.
Rata pe sexe este aproximativ 3 la 1 pentru baieti, insa fetele sunt mult mai sever afectate si au un coeficient de inteligenta mai mic.

Copiii cu autism sunt normali ca aspect fizic, de multe ori foarte frumosi, iar perimetrul cranian este cu 10 % mai mare decat normalul varstei. Unii copii pot avea o fata nearmonioasa, zone de decolorare sau pete ale pielii sau (cazul bolilor familiale denumite facomatoze).

Conform clasificarilor americane – DSM IV TR si internationale – ICD – 10, autismul este o tulburare care debuteaza inaintea varstei de 3 ani, caracterizata prin :

  • deteriorarea calitatii relatiilor sociale (privitul ochi in ochi, expresia fetei, gesturile, pozitiile corpului, incapacitatea de a incepe relatii cu alte persoane adulte sau copii, incapacitatea de a intelege emotiile si sentimentele celorlalti, absenta dorintei de a impartasi bucuria sau necazurile, realizarile, interesele sau necazurile
  • deteriorari ale comunicarii – absenta sau intarzierea limbajului vorbit fara moduri de compensare alternative, incapacitatea de a initia sau sustine o conversatie, folosirea unui limbaj stereotip si repetitiv (ecolalie imediata si intarziata)
    De multe ori, limbajul este absent sau, daca exista, nu are rolul de comunicare. Exprimarea este la persoana a II-a sau a III-a atunci cand se refera la propria persoana, uneori repeta intrebarea sau cuvinte, fraze auzite anterior. Prozodia (sonoritatea sau intonatia) este particulara, fie „cantata”, fie de o pedanterie accentuata
  • comportamente stereotipe si repetitive : aderarea la ritualuri fara nici o functie, rutine, manierisme si miscari stereotipe (de ex. fluturat sau rasucit din palme sau degete, privitul mainilor, topait, leganat, mers pe varfuri, preocupare pentru parti ale obiectelor etc.)

Copiii cu autism nu pot tolera nici o schimbare, iar activitatile sunt limitate. Par „in lumea lor”, nu simt nevoia sa fie mangaiati si alintati, nu privesc in ochi interlocutorul, par ca nu aud daca sunt strigati, nu observa daca intra sau iese cineva din camera, nu se joaca cu alti copii ci mai mult cu parti ale obiectelor, par indiferenti la tot ce este in jur.

Dezvoltarea intelectuala – aproximativ 75 % dintre cei afectati de autism au un deficit mintal, dificultati in a scrie de mana.

Trasaturi aditionale ale copiilor afectati de autism : indiferenta la durere, senzatie de rece, sensibilitate neobisnuita la mirosuri, apetit alimentar capricios, tulburari de control urinar, de somn, anxietate (frica) in special la zgomote puternice, locuri, situatii nemaiintalnite, panica la imbratisari sau atingere, fascinatie pentru obiecte sau jucarii care se rotesc, mecanisme, masini.

Redirecționează
ro_RORomână